• 1

روش طراحی کانال های کولر و کانال هوا و کانال انتقال پیش عایق

انواع روشهای طراحی کانال هوا و کانال کولر

کانال ها (کانال کولر) یکی از مهمترین اجزای سیستم تهویه هوا میباشد، به این معنی که بدون وجود یک کانال خوب و مناسب تهویه کارایی مطلوبی ندارد و عملا تهویه هوا بصورت کامل و مطلوب انجام نمی شود.

کانال های عموما دارای مقاطع گرد و یا چهارگوش هستند، که کانال کولر با مقطع گرد دارای افت فشار و سر و صدای کمتر و راندمان بالاتری هستند اما در فضاهایی که دارای محدودیت ابعاد هستند کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.کانال های کانال کولر با مقطع چهارگوش از افت فشار، سروصدای بیشتر و راندمان پایین تری برخوردار هستند اما به دلیل شرایط طراحی کانال هوا ، بیشتر مورد استفاده کانال کولر قرار می گیرند.

در یک کانال کولر چهار گوش طراح می تواند با کاهش یکی از اضلاع مقطع کانال و افزودن به ظلع دیگر مشکل محدودیت طول و عرض یا ارتفاع را مرتفع کند. نکته مهم این است که می بایست نسبت طول به عرض مقطع کانال از ۱ به ۶ فراتر نرود.

کانال هایی که در کانال کولر برای مکش هوا مورد استفاده قرار می گیرند( مانند کانال های اگزاست و یا کانال های برگشت) بهتر است از ورق هایی با ضخامت بیشتر و اتصالات فلنچ که محکم تر هستند، ساخته شوند تا کانال دچار ضربان نشده و ایجاد سروصدا نکند چون فشار منفی وارد شده به دیواره کانال قدرت تخریب بیشتری از فشار مثبت دارد و تحمل کانال در فشارهای مثبت نسبت به فشار خلا و منفی بیشتر است.

روش های محاسبه ابعاد کانال

محاسبه ابعاد (کانال کولر) بسیار مهم است زیرا مقدار و سرعت هوای انتقالی به ابعاد کانال وابسته است. ممکن است لازم شود طراح محاسبه ای از ابعاد کانال برای جا به جایی یک مقدار هوای مشخص داشته باشد.یا اینکه کانال مستطیل شکل با ابعادی معادل یک کانال دایره ای با قطر مشخص، خواهد بود.

ملاحظات طراحی کانال هوا

برای کانال های (کانال کولر) دمش در سیستم های تهویه مطبوع بایستی دقت شود که سرعت جریان هوا داخل کانال بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ فوت در دقیقه باشد و اگر سرعت هوا از این محدوده بالاتر رود علاوه بر افزایش سرو صدا میزان افت فشار نیز افزایش یافته و راندمان مکانیکی سیستم کاهش می یابد. زانویی ها نیز باید دارای شعاعی به اندازه کافی بزرگ باشند تا موجب آشفتگی مضاعف در جریان نگردند.

روش های طراحی کانال هوا

سه روش برای طراحی کانال کولر وجود دارد:

  • روش سرعتی ( constant volume) در این روش سرعت جریان هوا در تمام طول مسیر ثابت نگه داشته می شود. بازده این روش طراحی کانال هوا پایین بوده و معمولا برای سیستم های انتقال مواد که در آن فاکتور سرعت اهمیت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روش بازیافت فشار استاتیک(Static regain) در این روش بعد از هر دریچه فشار سرعتی به فشار استاتیک تبدیل می شود تا میزان افت فشار استاتیک تبدیل می شود تا میزان افت فشار در تمام دریچه ها یکسان شود.البته این روش طراحی کانال هوا مستلزم تجربه زیادی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روش نرخ افت فشار یکسان( Equal Friction) در این روش بعد از هر دریچه، سرعت هوا اندکی کاهش یافته تا میزان نرخ افت فشار در تمام طول مسیر یکسان باقی بماند. افت فشار کل سیستم نیز معادل افت فشار در آخرین و دورترین دریچه نسبت به فن محاسبه می گردد.
  • در کانال های رفت، سرعت هوا در دریچه ها بایستی به گونه ای محاسبه گردد که هوا بتواند دو سوم (۲/۳) طول اتاق را بعد از خروج از دریچه بپیماید.

امروزه در صنایع نوین از کانال های پیش عایق استفاده های زیادی می شود زیرا نسبت به کانال های قدیمی و پر هزینه گالوانیزه هم سرعت نصب و راه اندازی بیشتری دارد هم در صرفه جویی در بحث تهویه هوا قدرت بسیار زیادی دارد.

برچسب ها: قیمت کانال عایق, کانال پلی اورتان, داکت, عایق صدا, کانال از پیش عایق شده, ورق از پیش عایق شده, کانال عایق , pre-insulated duct, کانال

کانال از پیش عایق XPS

کانالهای از پیش عایق شده، یکی از تکنولوژیهای روز جهت انتقال هوا بوده و امروزه جانشین مناسبی برا کانالهای گالوانیزه مرسوم میباشد.

Top

تماس با ما

شرکت سینرژی پارس


info@coolduct.ir
شنبه الی چهارشنبه - ۹ صبح الی ۱۷